Sunday 2 November 2014

MINGGU DUA PULUH

Praktikal Minggu Ke Dua Puluh  ( 3 -7 Oktober 2014  )

Assalamualaikum , Alhamdulilah tamatnya minggu ini maka tamat lah jugak Latihan industri saya di Syarikat NVE , Tugasan akhir saya disini ialah Mengemas pejabat dan bilik stor , kerana barang barang yang di buat tempahan telah pun sampai , Untuk Mengemas pejabat dan bilik stor saya mengunakan prinsip 5S yang telah diajar ketika di Politeknik Balik Pulau . 

5S mempunyai 5 prinsip : sisih
                                           Seragam
                                           Susun 
                                           Sapu 
                                           Sentiasa Amal 




        

               
                                                              Mengemas bilik stor kedua .

Selain itu , saya juga ditugaskan untuk mengira tali dan casing kad , mengikut jumlah pelajar dalam satu kelas dan setiap kelas . Setiap tingkatan dibahagikan mengikut warna tali yang berbeza .




                                                        Mengira  Tali dan casing kad


Disamping itu juga , saya turut menyemak senarai nama pelajar yang sudah mempunyai kad atau belum mendapat kad , Senarai nama yang menggunakan microsoft excel perlu dihighlight untuk menunjukkan jumlah pelajar yang suda mempunyai kad .





                                Highlightkan  nama pelajar yang suda mempunyai kad .


Kemahiran yang saya perolehi pada minggu ini ialah kemahiran menggunakan microsoft excel dan saya turut dapat mempraktikan sistem 5S .


Impak dan kesannya , Kita harus sentiasa memastikan tempat kerja berada di dalam keadaan yang selamat dan selesa untuk berkerja .


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.